O

10. ožujka 2025.

OGNJEN SPAHIĆ / Hansenova djeca

Iako spominjanje lepre budi asocijacije historijskog predznaka, danas u svijetu postoji oko sedamsto leprozorija, a ova bolest čiji je bacil otkrio i izolirao norveški znanstvenik Gerhard Hansen od davnih je vremena simbol prokletstva i na nju se gledalo kao na tjelesnu manifestaciju griješnosti. Bolest je jedan od načina na koji smo opsjednuti zlom, ili, a u skladu sa novovjekovnom kognitivnom aparaturom, znak da je u organiziranju socijalnog života nazočna nepravda. Lepra se pojavljuje kao znak neimaštine, kao jedna od njenih donjih točaka. Smjestivši svoj kratki roman 'Hansenova djeca' u posljednji europski leprozorij u jugoistočnoj Rumunjskoj mladi crnogorski književnik Ognjen Spahić ne samo da tekst i svoje junake ogradio od ostatka svijeta, nego je istovremeno priču premrežio brojnim asocijacijama, povijesnim referencama, istovremeno smjestivši svoje kazivanje u kontekst zapadnoeuropskog kulturnog kruga posvećenog upravo iskustvima i iskušenjima izoliranih zajednica, od literarnih, kao što je Camusova 'Kuga', Pekićevo 'Besnilo' ili Boccacciov 'Dekameron', s kojim dijeli broj poglavlja, pa sve do historiografskih radova poput 'Dalekog zrcala' Barbare Tuchman. Glavni junaci u tim su slučajevima bili zdravi a autori su prikazivali njihov otpor odnosno snalaženje za vrijeme velikih epidemija; rješenja koja su nudili protezala su se od neprikrivenog uživanja u životu do intersubjektivne solidarnosti. Kod Spahića zdravih gotovo da ni nema: radnja je smještena u leprozorij kojemu se u susjedstvu nalazi tvornica vještačkog gnojiva, pa gnoj doslovno teče u i oko mjesta radnje, njegovi junaci ne smiju previše inzistirarti na sjećanju ičega što im se u životu dogodilo prije infekcije Hansenovim bacilom i sami na sebe gledaju kao na mrtve osobe. Kolektivno beznađe sa popratnim kratkoročnim iluzijama jedna je od podtema romana, sve se događa u sjeni svrgavanja Nicolaia Ceausescua sa vlasti, za trajanja kojega čitatelj nazoči istom takvom sukobu u okvirima leprozorija. Narator i njegov compadre amerikanac Robert snuju bijeg iz ovog prokletog mjesta i nakratko ih u tome onemogućava smjena vlasti u lječilištu, kada nasilnim metodama do iste dolaze dvojica ljubavnika. Spahić je duhovit pisac, njegovi junaci na ovu dvojicu homoseksualaca gledaju s visoka, oni mogu uz gubu oboljeti od AIDS-a, bolesti slabih, hemofiličara, homoseksualaca i narkomana, pa ih ostali zaobilaze kao da su gubavi...Osim toga, lepra je dostojan protivnik, koji oboljele doslovno obilježava. No unatoč tako traumatičnom iskustvu drugosti i drugačijosti, njegovi su junaci potpuno gluvi za razlike. Kratki roman 'Hansenova djeca' štekće kao dobro podmazani dvotaktni motor, u okviru binarnog koda mi-drugi ili izoliranost-uključenost, i u svojim boljim trenucima postaje 'aluzivna mašina' pomoću koje je moguće tumačiti svijet i povijest medija u kojemu se javlja podjednako. Kao nekakav obrnuti Conrad, u čijem se 'Srcu tame' plovi od civilizacije, kod Spahića se taj put prevaljuje u suprotnom smjeru, i nakon bijega iz leprozorija stiže do podnožja Beča, krajnje valjda točke svih iz ovih jugoistočnih prostora, nakon koje i najzdraviji moraju priložiti certifikat kojim dokazuju vlastitu negubavost. Kraj romana, sa naratorom koji dane provodi izoliran na svjetioniku u Jadranskom moru svojim antiutopizmom i ciničnom idiličnošću, sa dobrim rukama koje mu na molu ostavljaju potrebne namirnice, jednako je jeziv kao i prvi kadrovi teksta. Spahićev svijet nije beznadan, dapače, u njemu je upravo nada jedno od najstrašnijih iskušenja. Promijenjeni predznaci jedno su od osnovnih obilježja njegovog pisma, koje je, a i to vrijedi posebno istaći, pisano krajnje zavodljivim jezikom, sa osjećajem za jezik kakav njeguju nešto stariji majstori kao primjerice Mirko Kovač, gdje jezik nije sredstvo nego cilj literarnog izražavanja.

Autor

Dario Grgić

Kategorija

Hombre: Knjige